Nederland nog niet toe aan republiek
Amsterdam, 12 maart 2015 - Driekwart van de Nederlanders vindt dat ons land een monarchie moet blijven. Een kwart, toch al gauw zo’n 4 miljoen inwoners, wil liever een republiek. Weliswaar is de meerderheid voor de monarchie, maar dat wil niet zeggen dat we koningsgezind zijn. Een kwart van Nederland is dat wel; de meerderheid niet of is neutraal. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox heeft verricht in het kader van een profielwerkstuk van twee VWO leerlingen aan het Calandlyceum in Amsterdam. Het onderzoek is gebaseerd op een representatieve steekproef van n=759 personen in de leeftijd van 16 jaar en ouder.
Extremisme en gezondheidszorg belangrijkste zorgen voor Nederlanders
Amstelveen/Amsterdam - Nederlanders maken zich op dit moment het meest zorgen over het wereldwijde terrorisme en extremisme. 30% van de Nederlanders zet dit issue in de top drie meest belangrijke issues waarover zij zich zorgen maken. Ook vindt 53% dit issue de afgelopen tijd belangrijker geworden. De gezondheidszorg is daarnaast een thema dat veel mensen bezighoudt. De kosten van de zorg (24%), de kwaliteit van de ouderen- en gehandicaptenzorg (14%) en het afbrokkelen van de sociale zekerheid (12%) zijn issues die Nederlanders bezighouden. Zorgen over de invloed van de Islam in Nederland completeert de top vijf van issues waarover mensen zich druk maken (14%). Dit blijkt uit de Issuebarometer van januari 2015 die De Issuemakers en Trendbox vandaag bekend maken.
Consument & 2015: zorg om de zorg, angst voor terreur
Ondanks alle positieve berichten over het herstel van de economie en de verbetering van de koopkracht kijkt Nederland met de nodige bezorgdheid uit naar 2015. Weliswaar is 48% positief over het nieuwe jaar, tegen 15% negatief – maar begin 2014 waren de verwachtingen (53% positief, 8% negatief) meer optimistisch. 2014 werd het warmste jaar ooit gemeten, maar bij de consument eindigde de gevoelstemperatuur toch een stukje lager.
Infographic Oranjekoorts
Spannend. Mooi toernooi. Verrassend. Boven verwachting. Jammer, net niet. Saamhorigheid. Trots. Feest. Gezelligheid. Leuk. Veel consumenten hebben bijzonder positieve herinneringen aan het WK 2014. Maar zonder kritische noten zouden onze onderzoeken natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig zijn.We leven per slot van rekening in Nederland, het land van het opgeheven vingertje. Dus ja, die reacties zijn er ook.
Juichpak en Hamsters meest bekend, inhaker Intersport meest gewaardeerd
20 juni 2014 - De WK-inhaakacties van Jumbo en Albert Heijn zijn het meest bekend, maar de bescheiden inhaker van Intersport, Balls for Brasil, wordt door de Nederlandse consument het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit de Oranje Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&Co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=600 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond begin juni 2014 plaats, vlak vóór het WK, toen alle relevante acties van start waren gegaan.
Niet eerder zo veel interesse in WK voetbal in Nederland
12 juni 2014 - Een maand geleden stond de interesse in het WK Voetbal met 47% nog op een relatief laag pitje. Pal voor aanvang van het toernooi is dat beeld behoorlijk veranderd. 62% van de Nederlanders zegt nu geïnteresseerd te zijn in het toernooi. Deze score ligt boven de niveaus van de afgelopen vijf grote voetbaltoernooien, i.c. twee WK’s en drie EK’s. Niet eerder was de belangstelling in het land bij aanvang van een toernooi zo groot.